Motorkøretøjer
Som stor dreng var jeg vild med alle former for motorkøretøjer. Det vil sige, i første del af min barndom var de bare en selvfølge, både min far og min farfar var i bilbranchen, så der var altid biler i familien.
Det var egentlig min oldefar, der startede med at handle med motorcykler og
biler. Han var oprindeligt isenkræmmer i Nykøbing Sjælland, men flyttede til hovedstaden efter 1. verdenskrig og begyndte med import og salg af engelske og amerikanske biler. Hans firma, C. Friis-Hansen & Co. havde butik på Christian den niendes Gade nr. 2. Hans ældste søn kom med i forretningen og
tog på studieophold i USA. Han kom hjem med agenturet for Harley Davidson,
som blev en stor succes.
Hans yngste søn, min farfar, kom hjem, efter at have sejlet som styrmand i Ø.K. igennem verdenskrigen. Han kom med ind i firmaet, som gik strygende. For at få gang i reklamesiden, begyndte han at køre motorløb med Harley. Han vandt meget ofte sine løb, også fordi han var meget grundig med sine maskiner, så han altid kunne gennemføre.
De to brødre, Ejnar og Svend, dannede deres eget interessentskab under navnet Brd. Friis-Hansen i 1924 og fortsatte med Harley Davidson, som efterhånden suppleredes med andre mærker.
Det var en bragende succes og firmaet voksede støt. Den ældste bror var iværksætteren, der fik nye ideer hele tiden og satte gang i sagerne på sin direkte og pågående facon. Den yngre bror var administratoren, der, sammen med deres betroede regnskabsmand, tog sig af alt det med tal, administration og kvalitetssikring.
Under 2. verdenskrig var der ikke noget salg af motorkøretøjer, så firmaet beskæftigede sig med så forskellige ting som produktion af klipfisk og tørvegravning.
Efter krigen fik de agenturet for Renault i Danmark. Motorcyklerne kom i anden række, selv om de både havde forhandling af Nimbus, Sunbeam og flere andre. Igen blev det til succes, der blev solgt rigtig mange køretøjer. Sådan gik der en del år med stadig vækst, og med base i firmaets ejendomme, først i Omøgade, senere på Sejrøgade, København Ø. De begyndte at se på yderligere vækstmuligheder, men blev desuden interesserede i at sikre økonomien og fremtid for sig selv og for firmaet. I den proces blev de to brødre uvenner og blev enige om at skilles ved, at den ældre bror købte den yngre ud.
Det blev en stor omvæltning for os alle sammen. Min far var ansat i firmaet, men fulgte sin far ud af det og startede for sig selv med bilforretning på Frederiksberg.
I den tid var, at min interesse for motorkøretøjer blev vakt. Jeg levede og åndede for at læse om, køre, reparere, race og komme til skade med motorkøretøjer. Og blev udlært som automekaniker.
Senere skiftede jeg spor og blev lærer. Men underviste i fritiden i motorlære, knallertreparation, gokart kørsel og motocross. Motorblodet fortsatte med at rulle.
Niels Friis-Hansen, marts 2020
Litteratur:
”Renault i Danmark” af Henrik Steenholdt og Erich Karsholt, Strandbergs
Forlag 2014.
Om bogen:
Renault har en lang og stolt historie i Danmark. For første gang
nogensinde har man her en samlet fremstilling af mærkets historie i
Danmark, og navnlig de mennesker der har været med på Renaultvognen
gennem de lidt over 100 år hvor Renault har været i Danmark.
Med ca. 700 illustrationer og billeder, hvoraf mange stammer fra private
arkiver og ikke har været offentliggjort før, er her tale om en særdeles
underholdende og letlæst bog. Det er ikke en bil bog i gængs forstand,
men mere et stykke danmarkshistorie om handel, markedsføring og
foretagsomhed.